MAT INDERA: PEJUANG OR PENGKHIANAT..

20.46
MAT INDRA Nama penuh: Ahmad Bin Indera, berdarah pahlawan daripada keturunan Datuk Bentara Husin Lela Pahlawan Siak Seri Inderapura yang menjadi panglima kanan Sultan Sharif di Siak. Memiliki sifat terpuji seperti lemah lembut, peramah, mudah tersenyum, suka melawak, tidak mudah marah dan tidak gemar menyakiti hati orang lain.

Seorang hafiz al-quran, gemar bernasyid, berkasidah dan berzanji. Berguru kepada Kiayi Haji Fazil Bentan yang menjadi salah seorang guru dan penasihat DYMM Sultan Ibrahim dilahirkan pada 1920 di kampung Gombak,Peserai, Batu Pahat.

Menamatkan persekolahan peringkat darjah enam sekolah agama pada tahun 1937, dan bertugas sebagai seorang guru agama di parit setongkat, muar. Melibatkan diri dalam politik dengan tujuan memerdekakan tahahair daripada penjajahan inggeris.

Menjadi ahli sayap pemuda parti kebangsaan melayu malaya (PKMM) yang dipimpin Dr Burhanuddin Al-Helmy dan Ishak Haji Mmohammad, dikenali sebagai angkatan pemuda insaf (API), atau dikenali sebagai angkatan pembunuh inggeris oleh golongan pemuda fanatik.

Mat Indera seorang pengkhianat Negara?

Kita tidak tahu kenapa Mat Indera bekerja sama dengan PKM, tapi yg jelas, beliau bekerjasama dengan PKM bukan kerana hendak memurtadkan org Islam atau hendak menjadikan negara ini negara komunis.

Apa yang jelasnya, beliau bekerjasama dengan PKM untuk menghalau British daripada negara ini. Beliau berjuang untuk memerdekakan negara ini.

Apakah cara beliau itu salah?

Satu kajian oleh pakar-pakar sejarah bebas wajar di lakukan bagi menentukan Sejarah sebenarnya. Kita tak boleh hanya mendengar apa kata umno sahaja.

Mat Indera menyerang balai polis Bukit kepong sekitar tahun 1950,harus difahami,bahawa POLIS ketika itu berkhidmat untuk kerajaan British, kesetiaan mereka adalah kepada Queen British dan Kerajaan British. Mereka taat dan patuh apa saja perintah kerajaan British.

Balai Polis ketika itu adalah simbul kedaulatan Kerajaan British di negara ini. Oleh itu, sebenarnya Mat Indera itu menyerang "simbol kekuasaan British". Jangan sesekali kita terkeliru dengan POLIS zaman pasca Merdeka. Kini Polis adalah simbol kedaulatan dan kekuasaan Negara Malaysia, mereka berkhidmat dan setia kepada Kerajaan Malaysia.

Jangan sesekali kita samakan status Polis kini dengan status Polis zaman British dulu.

Menjadi lumrah dalam setiap peperangan,,dibunuh atau membunuh. Kita hanya boleh menghakimi, sebab musabab peperangan itu. Mat Indera ada sebab yang kuat kenapa dia menyerang balai polis Bukit Kepong itu, dan jangan sesekali kita sama kan perbuatan menyerang Balai Polis Bukit Kepong waktu itu dengan menyerang mana-mana Balai Polis pada zaman pasca merdeka ni.

Balai Polis kini adalah simbol kekuasaan Malaysia, sedangkan Balai Polis pada tahun 1950 adalah simbul kekuasaan British. Ada perbezaan Besar di situ.

Contoh mudah: Rasulallah SAW menyerang Mekah dan menawan Mekah pada tahun 8 hijrah. Bolehkah kita kata Rasulullah saw itu musuh Islam dan pengkhianat Islam kerana baginda menyerang dan menawan Mekah?

Tetapi situasi nya kini tentu berbeza. Kini kita adalah musuh Islam dan pengkhianat Islam jika kita menyerang Mekah.

Kenapa? Kenapa dalam dua perkara yg sama, tapi berbeza hukumnya? Renungkanlah...

"Wajib kita meletakkan sesuatu yang haq itu pada tempatnya..."


Sumber: Detikdaily
Read On 0 ulasan

Al Quran mukjizat sepanjang zaman

01.13
Harga Normal: Rp. 300.000

Harga Normal: Rp. 300.000
Harga Istimewa: Rp. 200.000 masih boleh dirunding

Inilah inovasi terbaru dari Syaamil Qur’an, The Miracle 15 in 1. Paket Al Qur’an terlengkap ini semakin memudahkan ummat untuk belajar memahami kandungan ayat-ayat Al Quran. Semua referensi mengenai Al Quran di rangkum dalam The Miracle 15 in 1.

Sudah tiba masanya Anda mendapatkan Al Qur’an yang Anda perlukankan semuanya hanya dalam satu jilid The Miracle 15 in 1, yang mencakup:

-Al-Qur’an terjemahan Per Kata,

-Terjemahan Departemen Agama RI,

-Tajwid Sistem Quantum Reading Qur’an,

-Panduan Hukum Tajwid,

-VCD Tutorial Sistem Quantum Reading Qur’an,

-Tafsir Al-Muyassar,

-Asbabunnuzul,

-Doa-doa dalam Al-Qur’an,

-Mukjizat Al-Qur’an,

-Indeks Al-Qur’an,

-Atlas Al-Qur’an,

-Kisah Para Nabi dalam Al-Qur’an,

-Dzikir Al-Ma’surat,

-Intisari Ayat,

-Links to Related Articles.

· Links to Related Articles.
















Untuk tempahan sila hubungi saya Mohd Hilman 013-9110923. Harga istimewa semperna Ijtima Tarbawi pemuda PAS peringkat kebangsaan pada 1-3 Oktober 2010 bertmpat di perkarangan Masjid Rusila Marang Terengganu....

Jumpa anda di tapak promosi!!!!!!

Read On 1 ulasan

Adioss....

23.29

Sementara menunggu flight ke Jakarta sambil untuk menghilangkan kebosanan sempat lagi jemari ini menari di ruangan yang sudah usang ini, sempat saya membelek helaian demi helaian akhbar Sinar Harian dan pengamatan saya terpaku pada satu berita mengenai Demontrasi jalanan lantas teringat memori silam dahulu…

Pulang dari demontrasi anti Yahudi, seorang pakcik berbual dengan saya sewaktu sama-sama menunggu giliran mendapat rawatan di sebuah klinik.

puas hati, kami dah bakar bendera Israil. Hancur luluh dibuatnya. Gambar perdana menteri Israil pun banyak yang kami robek-robekkan. Kalaulah tidak mengenangkan undang-undang, kami dah bakar kedutaan Amerika. Tapi kami masih rasional.”

Saya mengangguk-angguk kepala sahaja.

Tel Aviv akan bergegar minggu ini dengan demonstrasi oleh seluruh dunia Islam. Dijangkakan banyak lagi siri demonstrasi akan diatur minggu depan. Awak jangan lepaskan peluang.”

Saya Cuma mengangguk. Mungkin kerana demam, saya banyak membisu. Lagipun sata telah berjanji pada diri, dalam berinteraksi perlu menjadi pendengar.

Eh, awak tidak ada respon langsung. Baru demam sikit… Janganlah begitu. Rakyat Palestin di bom, ditembak dan disekat bekalan makanan dan keperluan. Itu lagi teruk.”

Kali ini saya senyum. Saya bersuara perlahan, ”saya sokong tindakan pakcik dan demonstrasi menyatakan pendirian kita menentang kekejaman Yahudi.”

Bagus, suara saya serak melaungkan takbir semalam. Dada ni selalu sakit-sakit sejak akhir-akhir ni.”

Kenapa pakcik?”

Rokok din, semuanya pasal rokok ni.”

pakcik hisap rokok apa?”
saya mula teruja untuk berbual.

Masih winston. Dah sebati sejak dulu.”

Winston from Amarika pakcik” bisik saya perlahan. Kali ini pakcik tu pula mengangguk-angguk.

sakit-sakit pun masuh kuat lagi berdemontrasi. Apa pandangan adik tentang demonstrasi ini?” kilasnya mengalih arah perbualan.

ada langkah yang lebih utama dan pertama daripa itu.” tegas saya.

apa dia.”

solat subuh berjemaah.”

kita cakap bab jihad, awak bercakap bab ibadat.”

Jihad dan ibadah tidak terpisah. Bahkan ibadat itulah yang akan membangunkan roh jihad yang sejati.”

kita mesti sanggup memikul senjata.”

betul. Tetapi kuakkan dulu selimut yang menutup umat yang masih tidur menjelang Subuh.”

saya tak faham.”

pakcik, Israil mesti ditentang mengikut kaedah yang menyakitkan mereka.” ”apa yang menyakitkan mereka?”

mereka bimbang sekiranya bilangan orang Islam yang solat Subuh berjemaah sama dengan bilangan orang Islam yang solat Jumaat! Ini diakui oleh cerdik pandai mereka sendiri.”

jadi?”

sebaik-baik demonstrasi adalah didik umat ini menunaikan solat Subuh secara berjemaah di surau dan masjid. Solat itu hubungan kita dengan Allah. Jangan harap musuh akan kalah, kalau Allah tidak bantu kita. Lihat sejarah Badar, atau Khandak, bagaimana Rasulullah s.a.w. dan sahabat akrab dengan Allah. Lihat pula Salehuddin al-Ayyubi, Muhammad al-Fateh, bagaimana teguhnya mereka menjaga solat dan ibadat-ibadat khusus yang lain.”

awak rasa bakar bendera Israel tak perlu? Mana kemarahan awak?”

bakar bendera Israel boleh saja. Ayuh, bakarlah. Tetapi jangan membakar rokok Amarika dan sekutunya Yahudi, itu yang lebih perlu. Cukup kalau sebulan sahaja umat Islam berhenti merokok, mungkin jumlahnya sudah bejuta-juta ringgit. Dan dengan wang yang yang terkumpul itu kita boleh hantar banyak lagi misi bantuan kemusian ke gaza!”

Awak sindir saya?”

Pakcik, saya tidak menyindir. Kebanyakan umat Islam termasuk kita, hanya bencikan Yahudi pada mulut sahaja tetapi tidak pada tindakan. Selama ini kita berdemontrasi membantah mereka secara di jalanan, apa kata sekarang ini kita mendemontrasikan diri kita untuk memboikot segala macam perkara yang berkaitan demnagn Amarika dan Yahudi. Kerana, dalam tak sdar kita sebenarnya telah dikawal oleh mereka dari segi tingkah laku dan pemikiran. Tiap-tiap hari ada saja perkara yang kita lakukan, seolah olah menyokong mereka tetapi kita tidak sedar. Takpelah pakcik, tepuk dada tanya iman”

Kami diam membisu tanpa sebarang kata, mungkin kata-kataku benar dari pandangan pakcik tetapi oleh kerana sedikit kedegilan pakcik cuma mengangguk sahaja...

Tiba-tiba….ding dong... penerbangan AK5381 dusah pun tiba. Maka,,akan bermula kembali kehidupan sementaraku di bumi Jakarta…. Adioss..


Read On 0 ulasan

Ijtima' 2004

22.54

Assalamualaikum salam sejahtera....

Pada aidilfitri ke 7 yang lalu kami dari alumni DQ 2004 dengan Alhamdulillahnya selamat mengadakan majlis Liqa Aidilfitri yang pertama. Semuanya berjalan dengan lancar dan sempurna. Kehadiran pun memuaskan melebihi jangkaan. Pada awalnya kami mengjangkakan keharidan di pihak muslimin hanyalah seramai 15 orang sahaja kerana masih ramai lagi yang belum menamatkan pengajian di Timur Tengah. Dan yang tinggal hanyalah mereka-mereka yang telah selamat menamatkan pengajian dan segilintir dikalangan mereka yang berhenti dari Darul Quran dalam peringkat i'dadie.

Perjuampaan kali pertama ini kami tidaklah mengharapkan kehadiran yang terlalu ramai. Tapi alhamdulillah kehadiran memuaskan. Perjuampaan ini bertujuan untuk mengumpulkan kembali serta mengeratkan lagi tali persaudaraan dikalangan kami. Teramat rugilah sekiranya ada dikalangan kita yang membiarkan sahabat-sahabat seperjuangan kita hilang begitu sahaja. Dan insyaAllah pada pertemuan yang akan datang kerjasama dikalangan sahabat sahabat lebih lebih lagi memuaskan. Kami juga mengharapkan alumni darul quran yang lain dapat mencari kembali sahabat sahabat bekasan, lepasan darul quran yang lain.mungkin satu keajaiban akan berlaku....

dan dijemput beramai-ramai memeriahkan Ijtima' Tarbayi yang bertempat di rusila pada 1-3 Okt. Ini..........................wassalam....

Read On 0 ulasan

Salam Sejahtera

22.29
assalamualaikum...

dlm post kali ni,sy terjumpa satu artikel mengenai simbol PEACE..simbol ni mmg menjadi "kesukaan" org ramai terutamanya ketika bergambar..sy mengaku sy pun ske dgn simbol peace..malah,ia merupakan trademark sy sejak dulu lg...sehinggakan,lau kwn2 kt skolah nk tegur sy,diorg akn wat simbol peace tu kt sy...skrg sy dah x wat lg dah..Alhamdulillah....

Simbol ini berasal dari simbol syaitan yang diamalkan semasa upacara keagamaan Yahudi. Simbol ini telah digunakan oleh Yasser Arafat (Bekas Presiden Palestin), Richard Nixon (Bekas Presiden amerika) dan Winston Churchil (Bekas Presiden Amerika).

Lambang kedamaian pada tangan sebenarnya simbol gerakan Illuminati.Tanda “v” mempunyai pelbagai sejarah. V (tanda tangan) adalah tanda huruf Roman yang bermaksud nombor 5 dan Adam Weishaupt menggunakan simbol ini dalam gerakan rahsianya iaitu Illuminati (pertubuhan Yahudi). Ahli-ahli Illuminati akan menggunakan simbol ini sebagai tanda “Law of Fives” (Hukum Lima).

Di dalam tulisan Yahudi, huruf V (Van) bermaksud ‘Nail’ (Kuku). The Nail adalah salah satu tanda rahsia Syaitan yang digunakan dalam upacara penyembahan berhala. Syaitan ingin membiarkan kita tahu bahawa itu adalah tanda kegemarannya. Anton Lavey, pengasas Church of Satan (Gereja Syaitan), menggunakan simbol PEACE sebagai latar belakang mimbar upacara penyembahannya.Salah seorang penyelidik menegaskan, simbol PEACE adalah dari simbol kumpulan Yahudi yang anti Kristian (antiChrist). Mereka mengambil salib kristian dan mematahkannnya ke atas dan menerbalikkannya ke bawah. Tanda 3 palang yang menghala ke bawah membawa maksud ; Past (Palang kanan), Present (Palang tengah) dan Future (Palang kiri)

Gambar sebelah kiri adalah simbol yang telah diubahsuai dan digunakan sekarang, gambar tengah adalah cabang asal 3 rukun gerakan syaitan atau kedamaian oleh syaitan dan gambar sebelah kanan adalah logo asal kumpulan Gereja Syaitan. Lihat gambar kecil berbentuk bunga di atas palang, ia adalah logo nazi.

sekian,wassalam...

Read On 0 ulasan

Wanita Malaysia - Indonesia

20.51



















2 minggu yang lepas aku bersama abangku telah menjejakkan kaki ke Bandar jakarta selama beberapa hari atas urusan perniagaan, sewaktu di dalam flight aku sempat mendengar perbualan pasangan adik beradik dari Indonesia yang sedikit terkilan dengan Malaysia dan Indonesia…

“Menurut kamu Sar, enakan di Malaysia atau di Jakarta, Indonesia,” demikian Ihsan bertanya kepada adiknya, Sarah, yang keduanya mendapat beasiswa di Malaysia. Sambil mengunyah roti canai yang dibumbui kuah kare pekat dengan rempah yang begitu banyak, Sarah menjawab, ”Yaa Jakartalah... sayang Jakarta selalu banjir, kasihan orang yang rumahnya berada di tempat rendah, kalau hujan lebat pasti ketakutan ranjang bayinya tenggelam. Jakarta lebih enak, karena apa-apa ada, dari tukang pijit, teh botol, mie ayam, soto madura, semuanya ada, juga mau ngapain aja dan pergi kemana saja mudah, karena banyak kendaraan lalu lalang diimana-mana.” Demikian Sarah melanjutkan.

Cuma kalo disini, Malaysia, enaknya jalan tol besar-besar dan pendidikan lebih disiplin, serta suasana belajar anak-anaknya lebih baik daripada di jakarta, imbuh Ihsan.” Ya kan Sar...
Sambil menghirup teh susu hangatnya, Ihsan menambahkan, ”hmmm... menurut kamu artis-artisnya bagusan Indonesia atau Malaysia?” Masa, si Rosyid, kawanku orang Malaysia, bilang begini ”Ihsan, awak cakap jujur yee... lawa (cantik-red) mana, artis Indonesia atau artis Malaysia?” demikian Ihsan menirukan gaya Rosyid yang melayunya medok tenan.

“Glugg,” terselak Sarah menyaksikan lagak dan gaya Ihsan yang menirukan Rosyid, kawannya yang memang bangga betul menjadi orang Malaysia, yang kerap kali bertanya dan membanding-bandingkan kondisi di Malaysia dan Indonesia.

“Aduuh, Bang Ihsan ni... kalau aku lagi makan jangan ngomong yang aneh-aneh dong, keselak ni, minta minumnya dong...” omel Sarah sambil meraih teh susu Ihsan yang tinggal separuh.
“Jawab Sar pertanyaanku tadi, cantik mana artis Malaysia atau Indonesia?,” desak Ihsan tak sabar.

“Tunggu, aku minum dulu, “setelah menyelesaikan hampir 3 teguk teh susu, Sarah menjawab, “Yaa, cantik Indonesialah, karena artis Indonesia kan kebanyakan berwajah indo, lalu campuran antara wajah cina denagn melayu, juga campuran dari berbagai provinsi. Jadi kalau di Malaysia kebanyakan orang melayu, wajahnya itu wajah melayu banget, Cuma bajunya itu lho, kalau artis Indonesia terlalu terbuka, dan gayanya suka kurang sopan, kalau artis Malaysia lebih sopan.

Pakai bajunya lebih tertutup, disini juga (Malaysia) perempuan yang berpakaian terbuka kebanyakan non-muslim. Kalau muslimahnya sebagian besar menggunakan baju yang sopan serta memperhatikan hijab, selain itu mereka pake baju kurung kalo pergi kemana-mana, jadi agak sopan dan tertutup. Kalau soal itu sih, lebih bagus artis Malaysialah...!! papar Sarah seperti ustadzah.

Ihsan mengangguk-angguk meng-iyakan,”betul juga kamu Sar, kalau begitu aku juga sama sih pikirannya soal wajah, memang cantikkan wanita indonesia, tapi kalau soal baju, di Indonesia lebih berani ya, dibandingkan disini”.

“Iya, bang... aku juga bingung, dan ada satu perbedaan penting lagi nih antara wanita Indonesia dengan wanita Malaysia, yaitu wanita Indonesia banyak yang bekerja di Malaysia sebagai pembantu di rumah orang, namun wanita Malaysia tidak ada yang kerja jadi pembantu di Indonesia. Iya kan, makanya ada yang namanya TKW atau TKI (tenaga kerja wanita atau tenaga kerja Indonesia), namun tak ada TKM (tenaga kerja Malaysia) ya kan bang???” Dengan sengau Sarah menunduk sedih, “miris ya bang, coba gak ada TKI wanita yang dikirim ke Malaysia, pasti mereka tidak menganggap rendah wanita bangsa Indonesia.”

“iya yaa... wanita harusnya di rumah, ingat gak,
Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan Dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, Hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya. [QS. Al-Ahzab (33) : 33 ]
“Boro-boro wanita berdiam diri di rumah, eh ini malah meninggalkan rumah, bahkan meninggalkan negaranya lagi... ya Allah, bila waktu untuk kami banyak dan banyak lagi, beri kami waktu untuk membenahi negeri ini dan jangan matikan kami sebelum kami mampu mengangkat derajat wanita Indonesia agar tidak ada lagi yang dikirim keluar negeri untuk menjadi TKW di negari orang,” doa Ihsan sungguh-sungguh.

“Amiinnn.... Sarah, adiknya yang baru berusia 18 tahun, pada bulan rajab ini pun, mengaminkan dengan serius pula, semoga malaikat yang mendengar doa mereka mengaminkan dengan sungguh-sungguh dan serius juga, agar dikabulkan oleh Allah Yang Maha kuasa.

“Bangkitlah negeriku... harapan itu masih ada "
Read On 0 ulasan

Ainun Beauty...

22.11

Tahukah anda??

*Tahukah anda?kehidupan pada masa ini telah menyebabkan banyak tekanan kepada mata dan menyebabkan masalah-masalah kesihatan mata. Dalam kemajuan teknologi hari ini, tidak banyak pekerjaan yang tidak menggunakan komputer. Jika tidak menggunakan komputer ketika bekerja, ada yang menghabiskan masa lapangnya melayari internet hingga jauh malam. Kerja lebih masa hingga larut malam telah menyebabkan keletihan yang teruk pada mata anda.

*Mata adalah satu anugerah yang tak terhingga kepada kehidupan. Berapakah kos yang anda sanggup bayar bagi mendapat mata yang tidak mengalami masalah? Ada yang sanggup menghabiskan berpuluh-puluh ribu melakukan pembedahan hanya untuk anugerah ini.


Adakah anda?
:- Anda ber cermin mata / berkanta lekap.
:- Kerap menggunakan komputer, dan dalam tempoh yang panjang.
:- Sering memandu dalam jarak yang jauh dan satu tempoh yang panjang.
:- Terlibat dalam kerja-kerja yang halus,seni kreatif seperti melukis pelan (bangunan) atau jahitan dan sulaman.
:-Mata anda bermasalah seperti mempunyai gejala penyakit dan jangkitan, gatal kerana resdung,berair yang melampau kerana glaukoma.
:- Mata merah dan gatal akibat kerja-kerja kimpalan, berhabuk.
:- Anda disahkan pengidap rabun dan katarak yang serius.
:- Anda dinasihatkan doktor supaya menjalani terapi dan pembedahan mata.

Tanda-Tanda Dan Gejala Sakit Mata?
:- Mata merah (gejala utama)
:- Pengeluaran cecair atau lendir dari mata
:- Kelopak mata yang terlekat terutama awal pagi selepas bangun dari tidur
:- Mata berpasir
:- Gatal, jika disebabkan oleh adenovirus atau alahan
:- Akut, (radang mata)gejala berlaku dalam masa beberapa hari dan kurang dari empat minggu.

Hanya dengan AINUN BEAUTY dapat membantu:-
:- Mengurangkan `power` cermin mata
:- Mengurangkan katarak/selaput mata
:- Mengurangkan tekanan saraf mata/glukoma
:- Melegakan mata kering/berpasir serta gatal-gatal
:- Merawat sakit mata dan mata merah
:- Merawat konjunktivitis
:- Merawat hidung tersumbat dan gatal-gatal

TONER MATA AINUN BEAUTY ADALAH HASIL GABUNGAN FORMULASI AIR MOLEKUL HALUS TEKNOLOGI NANO ALKALINE TREATMENT SISTEM DARI JERMAN. SERTA ESTRAK DARI BAHAN-BAHAN SEMULAJADI. BAHAN-BAHAN YANG DIGUNAKAN ADALAH DARI SUMBER YANG HALAL DAN SUCI. BERALKALI TINGGI DAPAT MENEUTRALKAN ASID BERLEBIHAN DAN MENGANDUNGI ANTIBIOTIK SEMULAJADI.

Kami juga sedang melakukan road show diseluruh negara, hubungi kami sekarang 013-9110923 untuk RAWATAN PERCUMA dengan AINUN BEAUTY dan lihat keberkesanannya.

Kesembuhan adalah milik Allah. Marilah berikhtiar sebelum bertawakal. Dengan izin Allah sembuh, tak perlu dibedah dan berkaca mata lagi. Insya-Allah.

Selamat Mencuba....



Read On 0 ulasan

sahabat